ورساچه – Versace

ورساچه، دنیای رویایی رنگ‌ها!

ورساچه شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی است، که در سال ۱۹۷۸ توسط جانی ورساچه (Gianni Versace) تاسیس شد.اولین بوتیک ورساچه در سال ۲۰۰۰ در شهر رجیو کالابریا (Reggio Calabria) راه‌اندازی گردید. امروزه برند ورساچه یکی از بزرگترین خانه‌های مد در جهان به‌شمار می‌آید.

و یک نابغه مُد زاده می‌شود!

جانی ورساچه در ٢ دسامبر ١٩٤٦ میلادی در رجیو کالابریا زاده شد. پدر وییک فروشنده و مادرش به طراحی و دوخت لباس می پرداخت. در نتیجه، از همان دوران کودکی جرقه های علاقه جانی به طراحی لباس روشن شد.

جانی ورساچه همه چیز در مورد خیاطی و دوختن لباس را خیلی زود از مادر خود آموخت و توانست به وسیله علاقه و ذوق ذاتی خود اولین لباس ها را طراحی کند و در مزون مادرش به فروش برساند. در سن ١٨ سالگی، جانی ورساچه فعالیت جدی خود در کارگاه کوچک مادرش را آغاز کرد. وی از ٢٢ سالگی یعنی زمانی که خیاطی محلی وی را برای طراحی یک مجموعه استخدام کرده بود، طراحی  لباس را بصورت نیمه حرفه ای، آغاز نمود. ولی تا سن ٢٥ سالگی در زمینه معماری تحصیل می کرد.

ورساچه اولین موفقیت خود را در سال ١٩٧١ نشان داد، که طرح هایی برای کلکسیون فیوری فیورنتینا فرستاد. در سال ١٩٧٢ و در ٢٦ سالگی، جانی با انگیزه فراوان راهی میلان، پایتخت مد جهان شد تا فعالیت حرفه ای خود را در آنجا ادامه دهد. پیش از آنکه برند ورساچه متولد شود، جانی ورساچه در میلان برای چند شرکت دیگر مانند ماریو والنتینو (Mario Valentino)، کالاهان (Callaghan) و کامپلیس (Complice) به طراحی لباس پرداخت.

جانی ورساچه به همراه برادر بزرگتر خود سانتو در سال ١٩٧٨ شرکت ورساچه را در میلان تاسیس کرد و اندکی بعد دوناتلا خواهر کوچکترشان نیز به آنها پیوست. در اواسط سال ١٩٧٨ ورساچه اولین بوتیک خود را نیز در شهر میلان در ویا دلا اسپیگا (Via della Spiga) افتتاح کرد و بلافاصله نخستین مجموعه لباس زنانه ورساچه در مارس ١٩٧٨ و نخستین مجموعه لباس مردانه این شرکت در ماه سپتامبر همان سال به نمایش درآمد.

نخستین فعالیت های ورساچه در دنیای مد چندان اثر و بازتاب جهانی نداشت، اما این شرایط زمانی که ورساچه با ریچارد اودون (Richard Avedon) عکاس مشهورآمریکایی، ملاقات کرد، تغییر کرد. این ملاقات مسیر معرفی مجموعه های متمایز ورساچه روی جلد مجلات مطرح مد جهان را هموار کرد، ویژگی های منحصربه فرد و سبک خلاقانه و غنی ورساچه به تدریج جایگاه ویژه ای در میان دوستداران دنیای مد یافت.

ورساچه جهان را فتح می‌کند!

خیلی زود طرفداران سبک ورساچه زیاد شدند، و بوتیک‌های دیگر به این نام در کشورهای مختلف شروع به کار کردند. او در سال ۱۹۸۲ موفق به دریافت جایزه چشم طلایی به خاطر بهترین طراحی لباس زنانه در پاییز و زمستان شد.

ورساچه در سال ١٩٨٥ برند اینستانته (Instante) را در امپراتوری مد دنیا قرار داد. این مارک مشابه سبک او در خیاطی و طراحی زنانه، سطح بالا بود، اما باهدف طراحی برای جوان ترها و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، ایجاد شده بود.

“پیراهن‌هایی برای اندیشیدن” نام نمایشگاهی بود که به کارهای گذشته ورساچه نگاه می کرد و در سال ١٩٨٩ در میلان برگزار شد .در همان سال ورساچه نخستین مجموعه طراحی زنانه سطح بالای خود را ارائه کرد.

بر همین اساس، مشتری های ورساچه را افراد کاملاً متفاوتی تشکیل داده و می دهند که ستاره های موسیقی مانند مدونا (Madonna) و بون جووی (Bon Jovi) تا هنرپیشه های شیک پوش هالیوودی را شامل می شوند. در حقیقت، ورساچه مد را از طریق ترکیب آن با راک اند رول (Rock & Roll)، هنر و ستاره های مشهور باز تعریف کرد. با ادغام دنیای مد و سرگرمی، نمایش های فصلی مد ورساچه شبیه کنسرت های راک و پاپ بودند.

دستمزد مدل های ورساچه مانند نائومی کمپبل (Naomi Campbell)، سیندی کرافورد (Cindy Crawford)، کریستی ترلینگتون (Christy Turlington) و لیندا اوانجلیستا (linda evangelista) نیز به قدری بالا بود که نشریات و رسانه ها عنوان “سوپرمدل “را برای آن ها برگزیدند .ورساچه تحت تاثیر فیلم ها، هنر و تاریخ طراحی به ویژه اسطوره شناسی یونان باستان قرار داشت و دنیای مد را به صنعتی قدرتمند با محوریت ستاره های مشهور مبدل کرد، که تا به امروز نیز این روند ادامه دارد.

علاقه و شجاعت ورساچه در ارائه طراحی های جدید با گذشت زمان شکوفاتر شد و در سال ١٩٨٩ وی برای نخستین بار مجموعه ای را برای اوت کوتور (Haute couture) طراحی کرد. جانی در همان سال لباس های اپرای سان فرانسیسکو را طراحی کرد. طراحی لباس برای اپرا و باله از  علاقه مندی های جانبی ورساچه محسوب می شد.

ورساچه، برندی برای تمام فصول!

در شرایطی که تنها ١٩ سال از تاسیس ورساچه می گذشت ،این شرکت در زمینه تولید پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه و همچنین تولید کیف، کفش، جواهرات گرانقیمت، عطر و لوازم خانگی فعال بود. پس از مرگ جانی، خواهر وی دوناتلا هدایت ورساچه را بر عهده گرفت و تا به امروز نام این شرکت را همچنان در میان برترین برندهای جهان حفظ کرده است.

از همان ابتدای کار جهان خلاقانه ورساچه چندین وجه داشت و نه فقط در مد بلکه در طراحی نیز همین طور بود، منظور ما جسورانه ترین مفهوم از این عبارت است که در همه ی شاخه های هنری می تواند خود را نشان دهد. مجموعه ی خانگی یک ضمیمه ی طبیعی برای علایقش بود که در سال 1992 به عنوان مجموعه ی پارچه ها برای خانه بنیانگذاری شد و شامل ملحفه، روتختی و بالش و … می شد. سپس بشقاب های چینی که با همکاری رزنتال (Rosenthal) ساخته شدند به این مجموعه اضافه شدند.

از سال 1992 هر مجموعه یک موضوع جدید را ارائه می کند  که البته همیشه به یک نشان دکوراتیو مانند مدوسا (Medusa) یا دیگر عناصر نئو کلاسیک یونان مرتبط می باشد.

ورساچه در نمایشگاه مبلمان میلان!

ورساچه در نمایشگاه مبلمان میلان (Salone Internazionale del Mobile) سال 2016 از جدیدترین مجموعه های مبلمان لوکس خود را رونمایی کردند و با اینکه حالا دوناتلا ورساچه خواهر نابغه ی فقید مد ریاست شرکت را به عهده دارد، روح ورساچه به خوبی در معرض نمایش قرار گرفت. مبلمان ورساچه از پارچه های لوکس و گران قیمت تهیه و در سبک خاص آنان طراحی می شود. آنان از ترکیبات الگوها، طرح ها و رنگ های مشهورشان استفاده می کنند تا شرکت روح خود را حفظ کند. با اینکه آنان با خانه های مد و طراحی دیگری نیز همکاری می کنند اما فلسفه ی آنان دست نخورده باقی مانده است:

زندگی برای لذت بردن، استفاده کردن و… زندگی کردن است.